|
Nyári négyszerszínház |
Dános László |
2004.07.30. 18:49 |
Az egri nyár elérkezett félidejéhez. A város különböző helyszínein bemutatták a Gárdonyi Géza Színház azon előadásait, melyek az idei Agria Nyári Játékokat fémjelezték. Az Érsekkert adott otthont A Félőlény című mesejátéknak, a Kis Dobó téren Molière vígjátéka, a Gömböc úr került színre, míg a fő játszó hely, a Líceum udvara a Hegedűs a háztetőnt fogadta be. Ugyanitt rendezték az Agria Játékok Kft. által a városba varázsolt híres musicalt, a Jézus Krisztus Szupersztárt. A színházi nyár azonban még messze nem ért véget, hisz jelenleg zajlanak az Erlau Táncfesztivál eseményei, a várban ismét látható lesz két előadás erejéig az Egri csillagok, és az Érsekkertben egyedülálló vállalkozásban kerül színre a Pomádé király új ruhája. A színházi nyár első fele azonban már értékelhető és tanulságokkal is szolgál. Érdemes szót vesztegetni rá.
|
Egy ágyban a szorongással - Film-színház a stúdióban: Nyafogók |
Ebner (Egres) Béla |
2004.06.06. 18:33 |
Steven Berkoff kegyetlen és aljas. Görög László kívül-belül ismeri Berkoffot: Görög László kegyetlen és aljas. Ők ketten, az angol Berkoff és a magyar Görög most Egerben egymásra találtak, és elvárják tőlünk, nézőktől, hogy magunk mögé nézzünk. Merjük megnézni azokat az önmagunk mögött hagyott koloncokat, melyeket életünk minden percében igyekszünk lerázni a nyakunkból. Ezek a nyúlós, ragadós valamik azonban nem szakadnak le rólunk, sőt egyfajta szimbiózisban élünk velük, mint afféle erdei fák, melyeken bátran, hivalkodóan teremnek, terebélyesednek illatos, gusztusos gombafajok, melyek gyakorta meg is ölik, szétporlasztják életet adó törzsüket. Az, hogy ezek a gombák mérgezőek is lehetnek, csak újabb dimenziót adnak ennek a kényszerű együttélésnek.
Venczel Valentin és Safranek Károly a darab utolsó jelenetében
|
Egy kibaszott piros telefonfülke - Mike Packer: Card Boys a stúdiószínpadon |
Ebner (Egres) Béla |
2004.06.01. 21:15 |
Áll ott az a kibaszott piros telefonfülke, éppen szemben a metrómegállóval, a Baker Street és a Marylebone sarkán. Napközben csak úgy nyüzsög itt a sokaság. Kevéssé jól szabott öltönyeikben rohannak a londoniak dolguk után, időről időre nekilökődve egymásnak vagy az arra vetődő idegeneknek, szinte csak azért, hogy egy-egy gyors szkújzmít elmormolhassanak, mintegy kapcsolatteremtés gyanánt. A turisták a Sherlock Holmes múzeum vagy a Planetárium felé tülekednek, miközben a Regent’s Park üde lehelete néha végigsöpri a Baker Street autók és emeletes buszok kipufogógázától elnehezült levegőjét. A sarok túloldaláról meg idáig ér az a soha nem csökkenő sor, mely Madame Tussaud panoptikumába remél bebocsátást. A sorban állók türelmesen töltik idejüket, mit sem törődve a Marylebone forgalmával. Várakozás közben néhányan el-elsietnek a sarki, meghatározhatatlan származású hot dog-árus bódéjához, hogy egy-egy kenyérkébe ágyazott kolbász, meg a hozzá járó zöldségek és szószok majszolása közben megfeledkezzenek a hiábavalónak látszó ácsorgás kínjairól.
|
Ariadné fonala Anton Pavlovics labirintusában - Három nővér Egerben |
Ebner (Egres) Béla |
2004.06.01. 21:01 |
Anton Pavlovics nagyon ismerte övéit, nagyon ismerte az orosz lelket, nagyon ismerte az emberi természetet, gyarlóságot és erényt. Anton Pavlovics történetei ezért sorsok, bűnök és bűntelenségek labirintusát rajzolják föl. Minden alakja külön drágakő és külön lehetőség, melyet megmutatni csak úgy szabad és lehet, ha pontról pontra, fordulóról fordulóra végigmegyünk minden egyes alak életének, sorsának kacskaringós, tévutakkal tűzdelt útvesztőjén. E nélkül nem is érdemes belefogni bármely Csehov darabot be- és megmutatásába.
Bozó Andrea, Jordán Adél és Nádasy Erika az első felvonásban
(További képek a Mustrában, balra fenn)
|
Buta Auguszt a mennybe megy - Godspell a Gárdonyi Géza Színházban |
Ebner (Egres) Béla |
2004.05.31. 09:29 |
Ez az örökkévalóság majd kétezer éve foglalkoztatja az emberiséget. A Biblia mint képzőmûvészeti, irodalmi alapanyag kifogyhatatlan tárház. Bármi is legyen az alkotó célja, a szentírás, a bibliai történetek, az evangéliumok mindig szolgálnak olyan történetekkel, tanulságokkal, melyek az éppen adott korhoz szólnak.
A huszadik század talán legradikálisabb időszakát, a hatvanas évek végét követően, az első nagy beat- és rocknemzedék letűnése - halála - után, a nagy diáklázadások elmúltával, egymást követték - és követik azóta is - azok a rockművek, melyek Jézus életéhez, illetve a Bibliához kapcsolódnak.
Kezdve a Jézus Krisztus szupersztárral és a Godspell-lel.
Éppen a rockzene őszintesége, tisztasága és keménysége az, ami Jézus után kiált. A megváltó élete és halála pedig az addigi elérhetetlen magaslatról végre igazán emberközelivé válik e zene által.
Isten emberfia: egy közülünk.
|
| |