| KRITIKUS : Buta Auguszt a mennybe megy - Godspell a Gárdonyi Géza Színházban |
Buta Auguszt a mennybe megy - Godspell a Gárdonyi Géza Színházban
Ebner (Egres) Béla 2004.05.31. 09:29
Ez az örökkévalóság majd kétezer éve foglalkoztatja az emberiséget. A Biblia mint képzőmûvészeti, irodalmi alapanyag kifogyhatatlan tárház. Bármi is legyen az alkotó célja, a szentírás, a bibliai történetek, az evangéliumok mindig szolgálnak olyan történetekkel, tanulságokkal, melyek az éppen adott korhoz szólnak.
A huszadik század talán legradikálisabb időszakát, a hatvanas évek végét követően, az első nagy beat- és rocknemzedék letűnése - halála - után, a nagy diáklázadások elmúltával, egymást követték - és követik azóta is - azok a rockművek, melyek Jézus életéhez, illetve a Bibliához kapcsolódnak.
Kezdve a Jézus Krisztus szupersztárral és a Godspell-lel.
Éppen a rockzene őszintesége, tisztasága és keménysége az, ami Jézus után kiált. A megváltó élete és halála pedig az addigi elérhetetlen magaslatról végre igazán emberközelivé válik e zene által.
Isten emberfia: egy közülünk.
Stephen Schwartz és John Michael Tebelak isteni rockjátéka, a
Godspell ilyen közülünk való Jézust állít elénk. Egy embert a sokadalomból, aki
képes hatni a többiekre, magával ragadja környezetét, eljátssza a megváltót,
talán ő maga is az. Dávid Zsuzsa, a darab rendezője a
'71-es New York-i ősbemutatóhoz hasonlóan cirkuszi környezetbe helyezi
szereplőit, pedig egy kevésbé karakteres helyszín még erőteljesebbé tehette
volna az előadást. A nem tudni honnan odakeveredett fiatalembereket egyfajta
modern és profán misztérium- játékra hívja egyikük. Ő az az elhivatott vagy
kiválasztott, aki képes Jézussá lényegülni - mindhalálig. Bohócokká maszkírozva
játsszák el a Bibliából ismert történeteket, Krisztus tanításait, a tékozló
fiútól kezdve az irgalmas szamaritánusig. A fejére állított szituáció szabad
teret enged az asszociációknak, logikai bakugrásoknak, önfeledt komédiázásnak,
izgalmas helyzetgyakorlatoknak. Clownok mozognak a színpadon: megannyi Buta
Auguszt. Egy csak a kivétel - a porondmester, aki előbb Keresztelő Szent
János, utóbb Júdás - a Fehér Bohóc. Schwartz zenéje a legjobb
rockhagyományokon nyugszik. Kár, hogy Aldobolyi Nagy György átiratában
túlteng a szintetizátor, ezzel elkeni a rock nyersességét, keménységét. Éppen
azt veszti el a mű, ami a rock lényege. Boros István m. v. koreográfus
ügyesen ötvözi a táncot a pantomimmel. A darabot igazán a mozgások tartják
össze, egyfajta állandóságot, kapaszkodót nyújtva képeznek kohéziót a jelenetek
között. Kastner Péter díszlettervező fantáziáját sajnos nem
mozgatta meg a cirkusz világa. Sem egyszerű, sem izgalmas nem lett a játéktér,
csupán semmitmondó. Fekete Györgyi ruhái hűen követik a cirkuszi világot
és a rendezői koncepciót. A Godspellben azonban nem a külsőségeken, nem a
környezeten van a hangsúly, hanem a játszókon, akik az előadás első percétől az
utolsóig színpadon vannak, pillanatnyi megállás, vagy üresjárat nélkül.
Végigénekelve, -táncolva a darabot úgy, hogy minden akkor és ott történjen, ahol
a helye van. Pintér Burus Sándor m. v. nem elég magával ragadó.
Nehéz elhinni, hogy a legvadabb játékba is bele tudná vinni a többieket.
Becsületesen helytáll, de kevés Jézus szerepéhez. Vókó János,
(Szent János, Júdás) az örök kétkedés szellemét, a realizmust testesíti meg az
előadásban. Remek hangjával, igazi jellemformáló képességével kulcsfigurává
válik. Látszólagos könnyedsége, lazasága mögött hatalmas erők sejlenek fel.
Fekete Györgyi nagyon játszik. A kevesebb talán több lenne.
Horváth Ferenc ragyogóan énekel, és nem tolakodó módon, de
valahogy mindig az események sodrába kerül. Figyelni kell rá akkor is, amikor
nem ő áll a reflektorfényben. Nádasy Erika talán kevesebb
lehetőséget kap, de az a dal, amit elénekel borzongatóan a helyén van.
Rácz János egy-egy mozdulatával, gesztusával mindent el tud
mondani az éppen eljátszandó figuráról. Egyszerű, letisztult eszközökkel
dolgozik és az előadás egyik húzó emberévé válik. Zám Andrea
hangjára sokat építenek, az ő énektudása, hangfekvése elengedhetetlen a
Godspellből. Pomlényi Péter szerepeltetése egy rockmusicalben
izgalmas vállalkozás. Érdekes, ahogy egy született bonviván megtalálja a helyét
az operettől ennyire elütő darabban, sőt bolondozásban sem marad el társai
mögött. Ivády Erika jól énekel, de nem igazán találja helyét
ezen a cirkuszi porondon. Bácsatyai Gergely, Dér Gabriella és
Kakó Zsolt néhány emlékezetes momentummal járulnak hozzá az
előadáshoz. Aki a Godspellben játszik, az mind meghatározó, legalább egy-egy
jelenet erejéig fõszereplõvé válik. Így nincsenek mellék-, avagy kis szerepek. A
szó legnemesebb értelmében csapatmunka. És van egy csapat, mert kell lenni
csapatnak. Minden szereplõnek meg van a helye, a feladata, pillanatnyi üresjárat
nélkül fut az előadás.
Dávid Zsuzsa rendezése tele van ötletekkel, néha kicsit még sok is
belőlük. A látszólag nagyon távolról hozott asszociációk is belesimulnak végül a
darab egészébe, és jó ellenpontot képeznek a nehéz bibliai szövegekkel. Nem
csupán helyzetkomikumra, szóviccekre épít, de mélyen átgondolt és kidolgozott
intellektuális poénok és utalások is gazdagítják az előadást. A befejezés az
egészhez mérten erőtlen ugyan, mert Jézusnak - a Jézust játszó embernek - végül
meg kell halnia, és ezt nem sikerült elég erõteljesen ábrázolni. Talán, ha
keresztjéül szolgáló cirkuszi trapézról alázuhanna érthetőbbé és erősebbé
válhatna a befejezés, még nagyobbat szólna a holt Jézus teste fölött a
finálé.
A Buta Augusztokat aztán szétszórják mindenféle szelek. Talán soha
semmilyen porondon sem játszanak majd együtt. Lesz - volt és van -, aki belehal
a játékba. Csendben teszik tovább a dolgukat, lehet, hogy más helyen és más
időben, rég nem együtt, de teszik. Tudják, egyszer mégis a mennybe mennek. De mi
lesz a Fehér Bohóccal...?
Megjelent 1999. január 30-án, a Heves Megyei Nap című
napilap legutolsó számában
Sike Sándor honlapján megtalálható a Heves Megyei Nap csaknem teljes
archívuma!
| |