| MOZDULAT : Flszabadtani tncot s gondolatot - az Erlau Tncfesztivl el |
Flszabadtani tncot s gondolatot - az Erlau Tncfesztivl el
Ebner (Egres) Bla 2004.07.28. 00:09
Barta Dra Harangoz-djas tncmvsz nem csak az Erlau Tncfesztivl egyik szervezje s a Szegedi Kortrs Balett vezet tncosa, de az Egri Fesztivl Balett vezetje s koreogrfusa is.
Az idei fesztivl zr esemnyeknt lp egyttese a Lceum sznpadra kt produkcival.
Az egyiket, a Falba zrva cmt egyszer mr bemutattk, s az egri kznsg is tallkozhatott vele, mg a msik, A Hall s a Lnyka vadonatj darab.
– A Falba zrva cm produkcijuk mennyit vltozott az els bemutat ta? – Mivel ez mg csak a msodik eladsunk lesz, most fog vltozni a prbk sorn. Kicsit vltoztatunk rajta, mert rszben n is sok mindent trtkeltem benne, s a technikai lebonyoltson is vltoztatni kell. Kiegszl termszetesen j elemekkel is, gy egysgesebb s komplexebb lesz az elads. – Ezen az estn azonban egy j, erre az alkalomra ksztett produkcival is sznpadra lp a trsulata. – Valban, a Falba zrva eltt egy egszen friss darabbal lpnk a kznsg el, melynek a cme A hall s a lnyka, s Schubert zenjre kszlt a koreogrfia. – Mit lehet s kell tudni a nznek errl a tncmrl? – Rgta, gyakorlatilag amita tncmvsz vagyok, szeretem ezt a mvet, rgta foglalkoztat feldolgozsnak a gondolata. Valaha tncoltam is a fszerept, s csodlatos, inspiratv muzsiknak tartom Schubert mvt. Ezenkvl most foglalkoztat egy olyan gondolat, mely hozzsegtett, hogy sznpadra lmodhassam a trsulat gyerekeivel, akik mostanra teljes rtk tncosokk vltak. Eljtt az a pillanat, amikor minden egytt ll ahhoz, hogy bemutassuk A hall s a lnyka ltalam elkpzelt “olvasatt”. Ki kellett vrni, hogy a fejemben is megrjen, s a tncosaim is megrjenek fejben s technikai tudsban a darabhoz. –Mi volt az a motvum, ami mentn megmozdult a fantzija? – A tma tulajdonkppen egyrtelm s egyszer: hogyan visz el a hall egy fiatal lnyt. n azonban nem elssorban erre gondolok kzben. Inkbb a ltvny, egy furcsa csavar az, ami foglalkoztat. Mgpedig az, hogy a hall hogyan jelenik meg, illetve honnan kerl el. St a lny sem igazn kzponti figurja ennek a mnek. Ezrt kicsit megvltozik az alapkoncepci. Igyekszem flbortani azt a merevsget, lland szablyt, hogy van egy lny s egy hall, inkbb egy furcsa csavarral megprblom felszaportani, mely klnleges hatst ad az eladsnak. ppen ezrt izgat ennek a mnek a sznpadra lltsa, hogyan lehet egy egszen ms arct megmutatni ugyanannak a darabnak. – A “lnyai” tartanak-e mr ott fejben, hogy kpesek vgigcsinlni mindazt, amit elkpzelt, illetve kpesek-e alkottrsknt rszt venni a munkafolyamatban? – A lnyok messze tlmutatnak a korukon, msrszt sohasem tkztem mg akadlyba velk kapcsolatban. Eleve gy vlasztok mvet, hogy ne kelljen konfrontldnom velk. Mieltt dntk egy-egy darab megvalstsrl, mindig mrlegre teszem azt, hogy a trsulat szempontjbl itt van-e az ideje. Most teljes nyugalommal llthatom, hogy itt van az id A hall s a lnyka megvalstsra! Semmifle akadly nem tornyosul elttnk! – hatatlanul asszocil az ember A hall s a lnyka sznpadra lltsrl beszlve arra a prhuzamra, amely a tavaly Egerben is megcsodlt s a fesztivl msorn ismt sznpadra kerl, a Fesztivl Balett s a Szegedi Kortrs Balett kzs produkcijban ltrehozott Requiem s a Schubert-m kzt fnnll, hisz ott sem msrl, mint egy kislny hallrl, halltusjrl szl az elads. Nem veszlyes ez? – Lehet taln veszlyesnek is nevezni, mindamellett, hogy ez a prhuzam csak most, a prbafolyamat vgn jutott az eszembe. Nem tudom, rm nyomja-e a blyegt a Mozart-remek kzs eladsa vagy sem. Ktsgtelen, hogy mind a mai napig nagy hatssal van rm a Juronics Tams koreograflta Requiem, de amit n gondolok A hall s a lnykrl, az egszen ms. Most, az alkots folyamatban gy rzem, hogy egszen ms, eltr hangulat produkci kerl ki a kezem all. Az a tny persze mindenkppen prhuzam marad, hogy elvesztnk egy kislnyt, de hogy hogyan s hogy milyen a konklzija, az egszen mshov viszi a szuvern alkotkat. Szmomra a Requiem iszonyatosan drmai m s alkots, A hall s a lnyka, amit n kitalltam, nem, nem gy drmai! – A zene azrt ez esetben is nagyon ers s slyos, ha gy tetszik, drmai. Ez elkerlhetetlen. –Ezrt clom az, hogy magt a tnceladst s a gondolatokat is sok esetben flszabadtsam a zene all. A Requiem egszen szles skln mozog az rzelmek tekintetben. Sokszor lemegy egszen mlyre, de n csak ritkn szeretnm ezeket a mlypontokat megrinteni. Inkbb ellen akarok llni a zennek s a trtnetnek egyarnt. Van a dolognak egy relis vilga, melyet hangslyozni szeretnk s egyben gyermekibb tenni a trtnetet. – Ebben ezek szerint az is benne van, hogy a hallt megprblja "letszerbb" tenni. Az, hogy megtanuljunk s tudjunk egytt lni a gondolatval? – Ez egyrtelm szndkom. ppen errl szl majd az elads, hisz a gyermek szmtalanszor tallkozik s szembesl a halllal, de egszen a vgs, a legmlyebb pillanatig, amikor is megadja magt, ezen tallkozsok olyanok, mintha a bartaival tallkozna. Ezek a pillanatok azok, amelyektl fljebb kerl az elads, s gy lesz tbbarc a hall s az ember-gyermek kapcsolatnak a bemutatsa. – A fesztivl balettestjnek msik produkcija, a Falba zrva cm, egyltaln nem rmel a Schubert-darabra, st az ellenpontja. Milyen gondolat foglalkoztatta a megvalstsakor? – Ez az eladsunk most a prbk sorn jjalakul. Sok minden foglalkoztat az els bemutatnk ta, s ezeket prbljuk bepteni a darabba. Ez egy technikailag nagyon nehz darab, hisz a gyerekeknek egyszerre kell tncmvszeknek s dszletmunksoknak is lennik, de mr nagy szksgnk volt egy olyan produkcira, melyben nem csak a fekete balettpadl meg a hts takarfggny van a sznpadon, hanem vgre hasznljunk eszkzket. Ezenkvl szeretem, ha megjelenik a vizulis technika. Szeretem sszektni a vizualits klnbz gait. Roppant nehz volt sznpadra lltani, de a gyerekek remekl vgigdolgoztk az eladst. n azonban tudom, hogy hol voltak azok a pontok, melyeket ki kell javtanunk az Erlau Tncfesztivl zrnapjig.
| |