FOTODA.HU
Hírfolyam
     
Gárdonyi.Színház
     
Agria Nyár
     
Harlekin.Bábszínház
     
______
Békéscsabai
Napsugár Bábszínház
     

Egri amatőr társulatok
.
     
.

 Kedves Látogató!

Az oldalakon található fotók, cikkek és hírek a

FOTODA.HU

szellemi termékei.

 Ha saját cikkéhez felhasználná az itt található írásokat vagy azok részleteit, esetleg honlapját színesítené a galériákban fellelt fotókkal, kérem keressen meg kapcsolat \ elérhetőségek, bizonyára együtt tudunk működni.

Köszönöm, hogy Ön is tiszteletben tartja a szerzői jogokat.

Gál Gábor   

     
ÍGY TÁNCOLTOK TI
ÍGY TÁNCOLTOK TI : Vörös cipellők, vörös fodrok az éjszakában
Ahány együttes, annyi mozgásművészeti nyelv

Vörös cipellők, vörös fodrok az éjszakában
Ahány együttes, annyi mozgásművészeti nyelv

Egres Béla  2005.08.06. 23:51

Derekához érkezett a Fesztivál a Barokk Egerben rendezvénysorozatának keretében rendezett IV. Erlau Táncfesztivál, és mostanra elmondhatjuk: derék vállalkozás ennyi izgalmas, színes, egymástól olyannyira különböző táncszínházi művet elhozni és megmutatni.
A kedd este kiemelkedően fontos volt a táncfesztivál programjában, amikor a város büszkeségének számító Egri Fesztivál Balett lépett a Líceum színpadára két darabjával, a Debussy álomzenéjére született az Egy faun délutánjával, valamint a Schubert remekre komponált A halál és a lánykával. Egyik mű sem újdonság ugyan, de éppen azért, mert mindkettőt láthatta már a táncszerető közönség, egészen új dimenziókat kaptak a bemutatójuk óta eltelt idő alatt.


Egy új műnek is megvan a varázsa, de egy darabon belül lehet azt lemérni, hogy egy társulat, főleg egy ilyen fiatalokból, sőt kislányokból álló csapat mennyit fejlődik akár egyetlen esztendő alatt is. Mert az Egri Fesztivál Balett a publikum szeme előtt nőtt kedves gyerekcsapatból igazi együttessé, s a lányok sokaságából mostanra igazi, saját magukat kereső, sőt helyenként meg-megtalálni képes igazi táncos egyéniségek nőttek ki. Ez a pozitív folyamat nem csak és nem is elsősorban az együttesvezető koreográfus Barta Dórának köszönhető, hanem annak az egész évi folyamatos munkának, mely a Pódium Tánc- és Balettiskolában, az Egri Fesztivál Balett bölcsőjében folyik Mirkóczki Zita irányításával. Aki ugyan a színlapokon megbújva, mint asszisztens szerepel, de feladata, és a produkciókért, a táncoló gyerekekért való felelőssége ennél sokkal nagyobb: az, hogy ez az egri táncegyüttes művészileg és technikailag is egységes, komoly csapattá fejlődhetett, az jórészt az ő érdeme. Az elvégzett munka, a kislányok és a lassan felnőtté cseperedő fiatal táncosok szorgalma, elhivatottsága – megkoronázva Barta Dóra táncos, koreográfusi kvalitásával – biztos, jó színvonalat, igazi táncszínházi élményt eredményez.

Az Egy faun délutánja éppen erről a fejlődésről tesz tanúbizonyságot, ahogy a nemrég még gyermeklányok vörös, magas sarkú cipőikben igazi nimfákká, nőkké nemesednek nem csak külsőségekben, de belülről, lélekből is. A halál és a lányka viszont éppen azt mutatja meg, mennyire szépen működnek együtt a színpadon a kislányok és az ifjú hölgyek. Mindannyian képesek igazi, mély érzelmeket megjeleníteni a mozdulatok segítségével, és ez az a csoda, amit csak nagyon következetes, igazi művészi munkával lehet elérni.

Ezen az estén nem csak a helyi erők mutatták meg magukat a főiskola udvarán fölállított színpadon, hanem a Budapest Táncszínház is ekkor mutatta be Ismeretlen címmel Fodor Zoltán koreográfiáját. Az előadás érdekessége, hogy a főszerepet Barta Dóra táncolta a fővárosi együttesben. Fodor izgalmas, elgondolkodtató térben mozgatja szereplőit. Indításként és mintegy keretbe foglalva a művet, zárásként is egyfajta hármas oltár vagy triptichon uralja a színt, mely közben oltárkővé vagy áldozati kővé alakul, és válik fontos részévé a csalódások történetének. Saját szerelmeink, kapcsolataink, félszegségeink, a másikkal elkövetett bűneink jelennek meg a mozdulatok által, de viszonylag vontatottan, sok át nem hidalt szakadékkal, be nem foldozott lyukkal. Ez az elnagyoltság, talán ötlettelenség átüt a produkción, nem tudja megteremteni azt a feszességet, mely nélkülözhetetlen a katartikus élményhez.

***

Szerdán este valami egészen más, nem elsősorban színházi, hanem tisztán tánc-, illetve zenei produkció várta a népes érdeklődő közönséget Lippai Andrea és társulata előadásán. Flamenco-estet hirdettek a plakátok, és valóban vérpezsdítő andalúz dallamok, kopogós cipők, a szoknyákon ringó, vérvörös fodrok lebbenése árasztotta el a klasszicista udvart és a szíveket. Lippai láthatóan mindent tud a flamencóról, táncosai szintén partnerek a táncban, és a fantasztikus muzsikusok is úgy zenélnek, mintha Spanyolhon legmuzikálisabb tartományából érkeztek volna.

Mindenki profi, az egész este mégis feszültség nélküli, mégis elnyújtott élvezetet ad. Hiányzik a férfi! Hiányzik, mert a táncban – csakúgy, mint az életben – attól válik nővé a nő, mert ott áll vele szemben délcegen a férfi, s a férfi is csak egy igazi nő mellett válhat azzá, ami. Ha csupán hölgyek táncolnak – még ha stilizált férfigúnyába bújva is –, az igazi hatás elmarad. Nem csak a macho szaga, de nő illata is hiányzik a levegőből, ahogy az egri flamenco-estből is hiányzott az a vibrálás, melyet csak a két nem közti leírhatatlan, de megélhető feszültség hozhat létre. A technika, a zene bravúros volt, a hatás azonban elmaradt.

Kár érte, és kár a flamencóért is.

     
Partnereink
     

Babszem Jankó
Gyermekszínház
.
     

Pódium Tánc- és Balettiskola
.
     
Kapcsolat
     
Színházi napló
     
Írások a táncról
     
egyszervolt...
     
Látogatók
Indulás: 2004-05-28
     
Belépő
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót