| KRITIKUS : Szellem s (al)test Molire Tuds ni Egerben |
Szellem s (al)test Molire Tuds ni Egerben
Dnos Lszl 2005.01.28. 15:09
Rizsporos parka s tlthatatlan rendetlensg. Halcsontos fzk s pottyants budi. Csipks harisnyk s bozontosan hivalkod, fel-feltrulkoz altest. Szellemi magassgok s nagyon is kzzel foghat bujasg. Ketts vilg, ketts tkrbl szemllve, vagy dupln torzt lencsken t megmutatva. Ez az egri Tuds nk Radoslav Milenkovi ltal sznpadra lmodott vilga. Ez a vilg pedig nem ms, mint az szintesg, a nem lsgos elkendzs vilga, hanem a mindennapok. Az id skjn ezek a mindennapok lehetnek akr a tizenhetedik akr a huszonegyedik szzad mindennapjai. Az emberi fejldstrtnetben ugyanis a kzben eltelt cirka hrom s fl vszzad semminek tnik. ppen olyanok vagyunk, ppen olyan emberekkel tallkozunk minden nap, amilyeneket Jean-Baptiste Poquelin valaha megrt. ppen olyan gyarl, nevetsges, mar gny trgyt kpezk vagyunk mindannyian, mint hajdan volt korok rg elfeledett, mindenfle francia vagy ms orszgbeli temetkertekben, sremlkkel jellt, vagy jelletlen helyen porlad embertrsaink. Kifel magunkat btran mutogat, belsnk rejtett titkait bszen takargat esend lelkek, akik ppen ilyetn voltuk miatt megmosolyoghatk, pellengrre llthatk, mgis nagyon, nagyon szerethetk.
Mol ière, br hls s kifogyhatatlan tmt tallt az t krlvevk jellemben, viselkedsben s nem is hagyta sz nlkl hibikat, mgis – a maga furcsa mdjn – taln szerette ket, ahogyan szeretni szoktuk nmagunkat is nhibinkkal, balgasgainkkal egytt. Termszetesen van meg bennnk mindaz a kettssg, amit Milenkovi az egri sznpadra lmodott. A szellemi ltszatmagaslatok, a klcsn fontossga s az azt krllel mocsok. A rendez – lehet, hogy kicsit didaktikusan, de nagyon marknsan – valstja meg a sznpadkpben s az egsz jtkban ezt a dupla fenek kettssget. A krnyezetrl s minden figurrl st a kifel val csillogs melletti bels sttsg s alantassg. Mgis kpes arra, hogy ebben a tudatosan ltalnostani akar krnyezetben minden szerepl egyni sorsa markns nyomot hagyjon a topnks lbaiknl flgylt eltakarthatatlan mocsokban.
Kegyetlen, kristlytiszta szintesggel megrajzolt vilg s megalkotott figurk, amiket Molière paprra vetett. A szerz verses sorai mgl markns precizitssal kell mindazt a gondolatot elhmozni, ami a szavak mgtt rejtezik. Ezrt nehz rendezni s jtszani egyarnt. m ha ehhez az alapanyaghoz nyl valaki csak hasonl llhatatossggal, igazsgrzettel s krlelhetetlensggel teheti csak. Ha nem gy trtnik, akkor szletnek olyan, szmtalanszor ltott eladsok, melyek ugyan szvegkben taln kvetik a francia szerzt, de gondolatisgt meg sem rinthetik. Milenkovi lehet, hogy didaktikusan s helyenknt szjbargs egyszersggel, mshol pofnvgs durvasggal mutatja fl ezt a vilgot, de ma ezt ennl pontosabban kevesen lennnek kpesek megtenni. Lehet egszen nyugodtan fintorogni, orrokat felhzni, szemeket kerekteni vagy lestni, attl mg olyan kpet mutat, amilyet, ha kicsit is jobban krlnznk krnyezetnkben, lpten nyomon megtallunk keress nlkl is. Mert a ma, a huszonegyedik szzad Molière-je ilyen.
Nem lehet rkre parka al rejteni kopasz, m bneinktl szepls koponynkat, ahogyan nem, vagy csak idlegesen takarhatjuk csillog selymekkel vgytl perzselt, felhevlt testnket. Ahogyan tlve s trezve, ami a rendezi szndk volt, a sznszek sem rejtettk vka al tehetsgket, mindazt, amit errl a csodlatos szakmrl tudnak. A jtszk egytl egyig kpesek flolddni szerepeikben, tlnyeglni azz, amilyennek Molière megrta s Milenkovi meglmodta ket. Anger Zsolt Chrysale-ja mlyrl tpllkoz szerepformls, a felesgt, Philamante-t alakt Dimanopulu Afrodit az egynisgtl annyira idegen szerepben is remekel. Kovcs Patrcia s Kalmr Zsuzsa a kt lny szerepben elegnsan vlasztja el a klnbzsgeket s tartja egyben azokat a jellemvonsokat, melyek sszektik ket. Venczel Valentin, mint Ariste ismt bizonytja, mennyire marknsan tud jellemet, alakot formlni. Kimagaslt nyjt Boz Andrea a csf Belza brbe bjva. Nem elszr figyelhet meg nla, hogy olyan szerepben, mely szinte utna kilt, ahol igazi szp nt vagy nagyasszonyt kell jtszania, bizonytalankodik, m ha tle idegen, “tvol tarthat” figurt kell megjelentenie, tobzdik a lehetsgben s sznes, izgalmas alaktst nyjt. gy trtnt ez most is. Rcz Jnos sznszi eszkztrnak skatulyjbl elhzta a legjavt s gy lpett Klitanderknt a nagyrdem el. Ha pedig valaki nem tudn mit jelent szplleknek, klnsen lsgos vilgunk ltat szplelknek lenni, nzze meg Kaszs Gergt Trissotinknt. Taln az egyetlen, aki nmikpp kilg az egysges eladsbl, az Nagy Andrs Vadiusa. A tuds brbe nem igazn sikerlt bebjnia, s gy nem csak a szerepen, de az eladson is kvl rekedt. Fekete Gyrgyi szakcsnja illetve Sata rpd alaktsai simulnak a produkci szvetbe, abba a szvetbe, melynek az alapjt, szvszkt Juraj Fabry egyszersgben, eklektikussgban remek, a rendezi elkpzelshez maximlisan idomul, azt segt dszlete adja. Szcs Edit korhen karikroz ruhi pedig szneikkel, extravagancijukkal mg magasabbra emelik a jtkot. Mert ami Tuds nk cmmel Egerben trtnik, az jtk. Igazi, nfeledt mgis nagyon tudatos szablyokkal kordban tartott jtk, melynek minden rsztvevje, gy nzje is nyer. Ha Jean-Baptiste Poquelin alias Molière ma lpne sznpadra valamelyik nmaga rt szerepben, az a fellps ilyen lenne, mint amilyet Radoslav Milenkovi megvalstott. A ma Molière-je ppen ilyen.
| |