FOTODA.HU
Hírfolyam
     
Gárdonyi.Színház
     
Agria Nyár
     
Harlekin.Bábszínház
     
______
Békéscsabai
Napsugár Bábszínház
     

Egri amatőr társulatok
.
     
.

 Kedves Látogató!

Az oldalakon található fotók, cikkek és hírek a

FOTODA.HU

szellemi termékei.

 Ha saját cikkéhez felhasználná az itt található írásokat vagy azok részleteit, esetleg honlapját színesítené a galériákban fellelt fotókkal, kérem keressen meg kapcsolat \ elérhetőségek, bizonyára együtt tudunk működni.

Köszönöm, hogy Ön is tiszteletben tartja a szerzői jogokat.

Gál Gábor   

     
KRITIKUS
KRITIKUS : Sercegő életeink
Etherion (Kapaszkodók) a Gárdonyi Géza Színház stúdiójában

Sercegő életeink
Etherion (Kapaszkodók) a Gárdonyi Géza Színház stúdiójában

Dános László  2004.11.04. 15:41

Nagyjából egy időben történt. Megjelent Cseh Tamás első lemeze, az első levelek Irénnek, és mellette az Áfész áruház egyik sarkában a polcra került néhány „nyugati” lemez is.
Emlékszem a legelső találkozásra. Volt egy Doors meg két Beatles korong, a Revolver meg a Sgt. Pepper’s Lonely Heart Club Band. Böngésztük a borítókat és örökre emlékezetünkbe vésődtek a szavak, a betűk: DUM-DUM INDIA! Az elcsent, szabadeurópás, csekelászlós, meg az engedélyezett komjátis zenei műveltség alapján kerestük az ismerősnek vélt számok címeit és ez alapján választott ki-ki ezek közül a kincsek közül, mert a zsebpénzből legfeljebb egy ilyen indiai nyomású szabad hangokat hordozó lemezre futotta, ha futotta. S a szellem ekkor kiszabadult.
A lengyelek kiadták a Hairt, meg valami rettenetes rózsaszín-lila borítóval Emerson egy még szóló albumát. Az akkoriban irigyelt Jugoszláviában pedig egyre több igazi zenét meg lehetett találni, mégis a hamisítatlan, az igazán magyar a DUM DUM INDIA maradt. Évekkel később, ugyanennek a kiadónak az égisze alatt jött ki az a fekete-fehér dupla lemez, az ami összefoglal és egyben szétválaszt egy együttest, egy, a hetvenes években mindent és mindenki mást elsörpő triót, az Emerson Lake és Palmert.


Ezek a lemezeink most is ott sorakoznak polcainkon, s ha néha elővesszük őket, rég nem a zenét, rég nem a dalokat hallgatjuk, hanem azokat a barázdák közül előtüremkedő sercegéseket, reccsenéseket, melyeket jobban ismerünk, mint tenyerünk barázdáit. Emlékeket takarnak és keltenek életre a zajok. Tudjuk, melyik karcolás melyik házibuli lenyomata, kinél volt kölcsön az a korong, aminek az utolsó száma azóta is hallgathatatlan, mert olyan mély barázdát szántott rá, valamely Supraphon lemezjátszó kíméletlen tűje. Pontosan tudjuk melyik volt az a lemez, ami azon az első felejthetetlen éjszakán reggelig forgott a lemezjátszó korongján üresen, mert sem ő, sem én nem figyeltünk rá, csak egymásra, a belefeledkezés gyönyörére, az esetlenség őszinte szépségére. A sercegés megmarad – kapaszkodónak. Kapaszkodunk a múltba, az emlékekbe, fiatalságunkba, első szerelmeinkbe. Kapaszkodunk, mert felnőtt életünk nem nyújt már ilyen biztos pontokat csak esetlegességeket. Most is vannak dalok, vannak számok és vannak csöndben surranó CD-k, de amibe, mint utolsó szalmaszámba még mindig megkapaszkodunk, azok emlékdús zajaink. És teljesen mindegy, hogy azon a bizonyos fekete-fehér dupla lemezen az a dal a C oldal harmadik, vagy a B oldal második száma. Mert így jelenti elveszett életünket, elherdált fiatalságunkat, az elengedett kezeket. Elfeledett, emlékeinkből mégis kitörölhetetlen lányokat.

Sercegő, semmivel össze nem téveszthető hangok fogadják mostanság a Gárdonyi Géza Színház stúdiószínpadára betérő nézőt, ezek a sercegések, ezek az emlékek járják át, amikor már nem is tudja igazán, milyen léttérbe jutott, mert minden lebeg körülötte. Egyszer csak azon kapja magát, hogy ez a stúdió már nem színházi, hanem egy rádió stúdiója, ahol az éjszaka zajai közül fölcsörrenő telefonok barátaink, szomszédaink, a törzskocsma közönségének sör és cigarettaszagú sorsait, lányok, asszonyok, volt feleségek és volt férjek, férfiak, srácok emlékét csörgik életre kegyetlen őszinteséggel. A rendező, Szabó Máté nem enged kibújni a szembesítés alól, nem hagyja, hogy akár pillanatra is elfeledkezzünk önmagunkról a szembe fordítás folyamata alatt. Mert ott vagyunk minden alakban, minden sorsban, melyek lassacskán az elhangzó mondatok nyomán felsejlenek. Léttérkép rajzolódik minden megszólalás, minden jelenet nyomán, melyek fekete tussal húznak meg egymástól távolról induló utakat, amik könnyedén futnak aztán egymás felé, míg végül szépen simulnak egyazon völgyben egymás mellé, fölé. A szerző, Rosanna Clarteda vázlata nyomán ezt a “sorsúthálót” az alkotóknak kellett a próbafolyamat során megszőniük. Ügyelve, hogy ezen utaknak minden kanyarulata, kereszteződése világosan látható legyen, és arra is, hogy ne csak a síkban (síkon) haladjanak, de törjenek föl a hegyekbe és fussanak le a völgyekbe is.

A térképrajzolás pedig a játszók feladata, akik estéről estére, újra és újra végigjárják minden kátyúját és rögét saját útjuknak. Fehér Istvántól sok jó karaktert láthattunk már, de ennyire átgondolt és mély játékkal régen örvendeztetett meg. Péter Kata színes és izgalmas, pontosan találja meg helyét a szövevényben. Ivády Erika játékában helyenként a kevesebb több lenne talán, láthatóan bizonytalan és ezért még többet akar “rátenni” a figurára, hogy elhitesse önmagával is létjogosultságát. Fekete Györgyi éppen visszafogottságával, egyszerű eszközeivel remekel, mozdulatai, hangjai mögött messzi sorsok sejlenek föl. Talán legkevésbé Kalmár Zsuzsa az, aki föl tudja venni azt a bizonyos fonalat, vagy vonalat, mely az összkép kialakításához szükséges. Nem hiszi el, hogy ebbe bizony bele lehet és bele is kell kapaszkodni ahhoz, hogy létezése indokolt legyen ebben a térben. Tunyogi Péterről tudjuk, hogy az egyik legmegbízhatóbb színészek egyike és most sem okoz csalódást, bátran lehet rá építeni. Hüse Csaba talán szokatlan helyzetben találja magát, és ugyan látszik, nem érzi igazán, hogy ebben a produkcióban helye van, ennek ellenére pontosan rajzolja meg a számára kijelölt sorsot. Rácz János ismét nagyon érzékeny játékkal örvendeztet meg, kár, hogy beleesik abba a hibába, mely időről időre előfordul a színészek életében, amikor vélt, vagy valósan hasonló szerepet kell eljátszaniuk egymáshoz közeli időben. Átkerülnek az előző szerepben fölfedezett, kipróbált dolgok, esetleg sablonok. Rácz játékából helyenként bántóan tűnik elő a Card Boysból megismert figura. Safranek Károly bizonyítja, hogy nem a szövegmennyiség tesz egy szerepet, alakítást fontossá, hanem a jelenlét az elhangzó szavak súlya. Aki a darab egészét a hátán hordozza és végül ezeket a bizonyos szálakat csupán jelenlétével is elvarrja vagy felfejti, az a rádiós műsorvezető, akit Görög László személyesít meg. A színész pontosan ráérzett arra, hogy ugyan ő van folyamatosan a színen, mégsem elsősorban az ő története ez. Hanem a telefonálóké, a nézőké, mindannyiunké. Görög képes arra, hogy asszisztáljon, és a saját történetét szinte az utolsó pillanatig palástolja. Az őszinteség, az embermivolt pillanatai azonban nem kerülhetik el és ezt remekül, érzékenyen, nem tolakodóan képes megmutatni. Az éter hullámai mögé bújó arctalanság is képes alakot ölteni, kiteljesedni és a más nyomora mögött megmutatni saját életének elhallgatott, elkendőzött tragédiáját is érzékenyen, emberien.

Közben serceg tovább az a rohadt lemez, csak keressük azt az átkozott számot a fekete-fehér dupla album C vagy B oldalán. Hogy valaha is rátalálunk-e, az kérdés. Elég e egy éjszaka, elég-e egy év, elég-e egy élet arra, hogy a zajok között meghalljuk a mi fekete-fehér szimpla lemezünk utolsó reccsenését…?

     
Partnereink
     

Babszem Jankó
Gyermekszínház
.
     

Pódium Tánc- és Balettiskola
.
     
Kapcsolat
     
Színházi napló
     
Írások a táncról
     
egyszervolt...
     
Látogatók
Indulás: 2004-05-28
     
Belépő
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót