| KRITIKUS : Egy kibaszott piros telefonflke - Mike Packer: Card Boys a stdisznpadon |
Egy kibaszott piros telefonflke - Mike Packer: Card Boys a stdisznpadon
Ebner (Egres) Bla 2004.06.01. 21:15
ll ott az a kibaszott piros telefonflke, ppen szemben a metrmegllval, a Baker Street s a Marylebone sarkn. Napkzben csak gy nyzsg itt a sokasg. Kevss jl szabott ltnyeikben rohannak a londoniak dolguk utn, idrl idre nekilkdve egymsnak vagy az arra vetd idegeneknek, szinte csak azrt, hogy egy-egy gyors szkjzmt elmormolhassanak, mintegy kapcsolatteremts gyannt. A turistk a Sherlock Holmes mzeum vagy a Planetrium fel tlekednek, mikzben a Regent’s Park de lehelete nha vgigspri a Baker Street autk s emeletes buszok kipufoggztl elnehezlt levegjt. A sarok tloldalrl meg idig r az a soha nem cskken sor, mely Madame Tussaud panoptikumba reml bebocstst. A sorban llk trelmesen tltik idejket, mit sem trdve a Marylebone forgalmval. Vrakozs kzben nhnyan el-elsietnek a sarki, meghatrozhatatlan szrmazs hot dog-rus bdjhoz, hogy egy-egy kenyrkbe gyazott kolbsz, meg a hozz jr zldsgek s szszok majszolsa kzben megfeledkezzenek a hibavalnak ltsz csorgs knjairl.
Aztn a tmeg lassan oszladozni kezd, mgnem eljn egy pillanat – valamikor a dlutn s az este kzt –, amikor csak az a kibaszott piros telefonflke ll a Baker Street s a Marylebone sarkn, a Regent's Park fi is szabadabban llegeznek s fjnak j letet az utca hzai kz. A metrkijratbl sem tmegek buknak a felsznre, csak a szerelvnyek tvoli csikorgsai, szusszansai, meg a figyelmeztets elhal hangjai hallatszanak: Mind the gap! Vigyzzanak a rsre!
Bizonyos, msfle rsek persze ksbb, az jszakban vlnak fontoss, amikor a krnyk nyilvnoshzai megkezdik sttben kiboml bimbk mdjra zajl letket. S hogy ezen intzmnyek hol is tallhatk, azt nem nehz megtudni, mert ott ll akkor is a Baker Street s a Marylebone sarkn az a kibaszott, piros telefonflke, teliragasztgatva mindenfle szrlapokkal, melyek ezen hzak, s az ott dolgukat vgz lnyok, fantzit tlhalad szolgltatsairl tjkoztatnak.
A hajnali derengsben mg mindig ott feszt azon a kurva sarkon az a kibaszott piros telefonflke. Megtpzva, szrlapruhja cafatokban, ablakn ragasztcskok. Hossz s kemny jszaka volt, de elkezdenek szllingzni lassan, egyenknt a fik, a szr fik – card boys –, hogy sznes lapjaikat jra kiragasszk s az j nap, j jszaka ltogati figyelmt jra felhvjk a krnyk kuplerjaira, kurvira.
A kibaszott, piros telefonflke meg kurvra tri, hogy naprl napra j ruhba ltztessk, ott, a Baker Street s a Marylebone sarkn…
Valahol itt kezddik, s ppen itt vgzdik Mike Packer Card Boys cm trtnete, melyet Anger Zsolt, a Grdonyi Gza Sznhz sznmvsze fordtott, rendezett, st a zent is szerezte hozz. Kenderillat striciromncnak a Maradjon minden a rgiben alcmet vlasztotta, s ez a kulcsa az egsz eladsnak. Mert br folyik szpen medrben a trtnet, egy fi s egy lny nem tl drmai szerelmnek, valamint a fi s egy idsebb frfi bartsgnak histrija, kibaszott piros telefonflktl, kibaszott piros telefonflkig. De semmi, rtik, semmi nem vltozik!
Nihilista volna a darab s az elads? Nem valszn. Inkbb olyan helyzetben brzolja szereplit, amilyen helyzetben a vilg nagy rsznek emberei lteznek, vagy vegetlnak. S ugyan megprblnak kitrni a nem maguk vlasztotta krbl, mgis, elbb vagy utbb ugyan oda, ugyanahhoz a kibaszott piros telefonflkhez jutnak vissza, lljon az Londonban a Baker Street sarkn, vagy brhol mshol a vilgban. A vltoztats valdi lehetsge keveseknek adatik meg, kicsiny az a fizikai, geogrfiai, vagy ppen szellemi kr, mely remnyt adhat a kitrsre vagy a tovbblpsre.
Nem krem, London sem a Citybl, meg a Buckingham-palotbl, vagy a Piccadily Circusbl ll, hanem hatalmas kls kerletekbl, melyek kzl a Marylebone nem is a legtvolabbi, csak olyan tlagos, ahol tlagemberek, kerljenek br klns helyzetekbe, de tlagos, mindennapjaikat morzsolgatjk, forgatjk kromkodsbl fllltott imamalmaik sort, mormoljk bazdmegekbl sztt imikat. Ez van, s ez marad. Londonban s itt, a kontinensen, annak Magyarorszgnak nevezett kzepn is. Lehet, hogy az a kibaszott telefonflke nem is piros, a szrlapok sem elssorban anlis s orlis lgyottokra biztatnak, de mindentt ott vannak, a flkk, liftek, lpcshzak faln, ugyangy sodorja ket vgig az utcn a Bkkbl alzdul szl, mint a Regent’s Park finak lehelete. Mi, itteni kardbojok pedig ugyangy sajt, ttrhetetlen fal trsadalmi gyrnk hatrain bell kerengnk, mint affle profn, kromlsfohszokat gajdol szerzetesek, akik soha ki nem trhatjk ltkolostoruk lelakatolt, kemnyfa kapujt.
Vagyunk sokan, akik ezzel a helyzettel nem kvnunk szembeslni, szeretnnk hinni, hogy ez a kr nem is annyira zrt, az a kapu nem is annyira ttrhetetlen, s konokul, nekidlve a szembeszlnek megynk elre, ms vilgok, ms csoportok fel, csak azrt, hogy aztn ismt visszakullogjunk, letrve, vagy flbszlve, de vissza, ugyanahhoz a kibaszott piros telefonflkhez, ahonnan elindultunk. Ekkor pedig mr tnyleg nem marad ms, mint a szitkok kupolja, amit vdekezsl magunk fl emelnk, az alkohol, hogy mr ne is akarjunk soha tbbet ms vilgokat hdtani magunknak, na s a drog, a vadkender fstjnek felhi, melyek mg mg nmagunk kudarcai ell is kpesek vagyunk elbjni.
Errl mesl ht Anger Zsolt kegyetlen, nmarcangol szintesggel, igyekezve minden jelenet minden szavt s gesztust a helyre igaztani Valtz Gbor egyszersgben remek dszletben, mely szinte csak jelzsekkel teremt igazi, meglhet krnyezetet, vettett httrrel, rszben filmes eszkzkkel, hisz a darab dramaturgija is leginkbb filmforgatknyvre emlkeztet gyors, trbeli, s idbeli nagy vltsaival, vgsaival. Ennek szcenikai, technikai megvalstst is remekl oldottk meg az alkotk, akik, ahol csak lehetett finoman, de bevontk a jtkba a dsztket, dszletmunksokat, ezzel elrve, hogy a gyakori vltozsok sem trik meg az elads lendlett.
A szereplk – Fekete Katalin nagyon eltallt, nem tlz, de helyn lv ruhiba ltztetve – a darab szinte minden buktatjn kpesek rr lenni. A fszerepl Mszros Mt, Plato, a szr src szerepben jkora feladattal tallta magt szemben, s a kezdeti bizonytalansg utn, amikor is kicsit tlsgosan a biztos hatst prblta erltetni, nagyon rzkeny s sokszn jellemet brzol, mely ppen a gyors vltsok miatt igen nehz feladatot r a fiatal sznmvszre. Vlheten rengeteget tanult a sznsz mestersgbl a prbk, s tanul az eladsok alatt egyarnt, egy ilyen kilezett, megszhatatlan helyzetben, ahol knytelen teljesen kitrulkozni. A lnyt, Kath-et jtsz Kovcs Patrcia ezttal nem tudja megmutatni azt a sugrzst, azt a vele szletett tehetsget, mely eddigi plyjn jellemezte. Nem tud igazn flnni addig a pontig, ahol az elads lobog. Rcz Jnos izgalmas s szmra szokatlan szerepben remekel. Tenyrbe mszan aljas s mgis valahol szerethet alakot forml meg, mg Neil szerepben Gl Kristf igazi meglepets. Remekl megtallta helyt az eladsban s nmagt, a gtlsokkal kzd, de nagyobbra vgy szr fi szerepben. Boz Andrenak ebben az eladsban tl sok lehetsge nincs, hogy megmutassa tudst, de jeleneteiben korrektl formlja meg a madam alakjt. Az igazn megdbbent hats alakts azonban Venczel Valentin, aki az reg, alkoholista, beteg Teddyt, a kivnlt szr srcot, a fszerepl Plato bartjt – ha ebben a krnyezetben ez nem hatna anakronizmusknt, atyai j bartjt – formzza. Az egri eladsban – mely magyarorszgi sbemutat – az igazi fszerepl, az tragdija az igazi drma, az alakja az, mellyel itt, a kontinens ezen szegletn is brmikor, brmely koszos kocsmban sszefuthatunk. Az szjbl ml trgr szavak mgtt sohasem rzdik az angol eredeti, azok a bazdmegek nem idegenek, de nem is magyarok. Internacionlis bazdmegek! Fantasztikus s magval ragad vagy vonszol Venczel alaktsa. Nla rhet tetten leginkbb az a filozfia, ami mentn ezeket az emberi tragdikat brzolja Mike Packer. Amikor is az emberi nyomorsg mr rgen msrl szl, mint egyszeren a pnztelensgrl. Mshonnan erednek azok a mlyrl jv gykerek, melyek az emberi elesettsg, gytrelem megmsthatatlanul burjnz fjt tplljk. Ezt taln legtmrebben legutbb, a londoni Bush Sznhzban bemutatott Egy sznyeg, egy pni s egy majom cm darabjban fogalmazza meg: “Nem a pnz a kibaszott gonoszsg gykere. Nem a pnz. Nem a kibaszott pnz!”
| |