|
HAIR Csizmadia Tibor rendező
Pilisy Csenge 2005.06.25. 18:26
A Líceum udvarán már készül a Hair. A musical a hatvannyolcas életérzést tükrözi, a hippik, a „virággyermekek” életstílusát vitte színpadra, lázadásukat a szexuális szabadságért, tiltakozásukat a vietnami háború és a társadalmi kötöttségek ellen.
A Hair maga a lázadás, a mindenkori fiatalság szabadságkeresése, az önmegismerés himnusza.
Az egri előadás a gyökerekhez visszanyúlva, a darab születésének szellemiségét megidézve keres kapcsolatot mai életérzésekkel – olvashatjuk a szórólapon.
- A Hairt színpadra vinni nagy vállalkozás, hiszen a színdarabból született film mindannyiunk meghatározó élménye után valami mást, valami személyest kapunk testközelből a színpadon. Ez a darab annak idején úgy jött létre, hogy összeállt egy csapat, és létrehoztak egy, az akkori politikai helyzetre reflektáló darabot, melyet a New York-i, Shakespeare-fesztiválon 1967. október 17-én mutattak be. Minden egyes dala azt fejezte ki, mi volt az akkori fiataloknak a viszonya a szeretethez, a kábítószerhez, a lázadáshoz, a háborúhoz – mondta Csizmadia Tibor, a darab rendezője. – Miután megszületett a film, a szerzők átírták darabjukat. A film természetesen más eszközökkel dolgozik, szabadabban kezeli a helyszínt és az időt, például a kiképzés ideje a filmben fél év, az előadásban pedig egy kábítószeres vízióként jelenik meg. A film hatására a színdarab egységesebb szerkezetű lett, melyben Claud a központi szereplő, aki maga is a parkban élő „törzs” tagja. Csanádi Judit egy félbevágott arénát tervezett játéktérnek, ami fűvel van borítva – kicsit hasonlít a budai Amfiteátrum formájához. A falát műanyag flakonok töltik meg, a természet és a város találkozási pontja ez a hely.
– Hogyan zajlanak a próbák? Mennyire kell együtt gondolkodnia a rendezőnek és a koreográfusnak?
– Elsősorban el kell énekelni, elő kell adni ezeket a számokat. A másik, hogy ezt az előbb taglalt érzést látványosan, érzékletesen megjelenítsük, amelynek egyik fő alkotóeleme a koreográfia és a mozgás. A harmadik, hogy a történetet el kell mesélni. Ebből a háromból áll össze a – véleményem szerint – erős üzenetű előadás, melyhez a díszlet jó kereteket ad. Nagyon jó a zene, sok sláger van a darabban. Nem igazán musical, kicsit átmenet egy színházi előadás és egy rockkoncert között. Élő zene lesz: négy fúvóssal kiegészülve az Egerben népszerű Kupak Tamás és a sörnyitók kísérik az előadást.
– Közel negyven évvel ezelőtt volt a darab bemutatója. A Hair azóta klasszikussá vált…
– A Hair önmagunk kereséséről szól. Ez nemcsak a fiatalokra jellemző, hanem az idősebb korosztályra is, meg azokra, akik azt keresik, hogy milyen is volt ez, hogyan élték át ezt az érzést fiatalon. A Hair jó ürügy arra, hogy a korosztályok kap-csolatot találjanak egymáshoz.
| |