FOTODA.HU
Hrfolyam
     
Grdonyi.Sznhz
     
Agria Nyr
     
Harlekin.Bbsznhz
     
______
Bkscsabai
Napsugr Bbsznhz
     

Egri amatr trsulatok
.
     
.

 Kedves Ltogat!

Az oldalakon tallhat fotk, cikkek s hrek a

FOTODA.HU

szellemi termkei.

 Ha sajt cikkhez felhasznln az itt tallhat rsokat vagy azok rszleteit, esetleg honlapjt sznesten a galrikban fellelt fotkkal, krem keressen meg kapcsolat \ elrhetsgek, bizonyra egytt tudunk mkdni.

Ksznm, hogy n is tiszteletben tartja a szerzi jogokat.

Gl Gbor   

     
KRITIKUS
KRITIKUS : A vak sz homlyos gyanja
Szophoklsz tragdija a stdisznpadon

A vak sz homlyos gyanja
Szophoklsz tragdija a stdisznpadon

Dnos Lszl  2004.12.17. 17:59

A blcs ember – az rs szerint – sziklra pti hzt. Sziklra, mert az kemny s killja az id prbjt, biztos tmaszt nyjt az alapoknak, legyen az az ptmny hz, vagy akr letnk. A k, a szikla kemnysgre, biztonsgra, vgyunk s erre treksznk. Megtallni sajt szirtnket, amibe kapaszkodhatunk, amin megvethetjk lbunkat azonban nem mindig sikerl. Sokszor hisszk csupn, hogy amin llunk, az megtart, vd, s el is rugaszkodhatunk rla. Gyakran derl ki – s ppen az elhatrozs, a nekirugaszkods pillanatban –, hogy az a kemny valami, melyen bakancsos lbunkat nyugtatjuk sziklakemny br, de sikamls, s az id mlsval szt is folyik allunk. Mert az nem ms, mint jg.
S amikor a felismers jeges rmlete hatalmba kert, akkor mr ks. Ks, mert kicsszik allunk a talaj, lassan sztfolyik mindaz, ami oly biztosnak tnt mindezidig.


Az olvad, vzz vl, elfoly jg szimblumnl kevs jobbat tallhatott volna Bres Attila rendez, amikor vgigjrta azt az utat, melyen a mig legnagyobb drmar ris, Szophoklsz vezette az Oidipusz sznpadra lltsa sorn. Mert az kori grg szerz a mai ember szmra mgoly idegen szituciban is olyan alapvet emberi dolgokrl beszl, amire nem csak odafigyelni, de rcsodlkozni is kell. Mert hiba teltek el vezredek azta, hogy megszletett ez a drma, az, amirl szl ppen olyan aktulis, ppen olyan szvbe markol, mint akkor lehetett. Nem, semmit sem vltoztunk azta, mi emberek, semmit nem javultunk vezredes tapasztalataink ltal. Egy arasznyival sem lptnk tl kicsinyessgnkn, nagyravgysunkon, egy jottnyit sem adtunk albb ggnkbl, nhittsgnkbl. ppen azok a gyarl jellemvonsok znek, hajtanak bennnket, mint az kor embert. S ha "csak" ebben, az vezredes lptkkel mrhet tvlatban nzzk trtnelmnket, mg rthetbb vlik a Bres-fle "jeges" jelkprendszer, mely az elads alapjul szolgl. A sznt elbort jg lehet, hogy els pillanatban megdbbent, s idegen, de a tragdit ismerve s az eladst ltva teljesen helynval s logikus prhuzamm vlik. ppen skossgval s lass elfolysval, -tnsvel tmasztja al Oidipusz vgzetes sorst.

Bres azonban nem csak erre a szimblumra pt, hanem igyekszik mindent megragadni a lertakbl s a szveg mgtti gondolatznbl. Legyen az sors, tok, hit, szeretet, hatalom. De amit leginkbb megragadott, az az szintesg. Az szintesg nem csak a krnyezet, de nmagunk irnt is. A kegyetlen, a marcangol, minden mst elspr nmegismers knyszere vezeti vgig a Szophoklsz ltal hajdan kijellt ton, mely t – ltva az eladst – elvezet egszen napjainkig, st ha vgig mernk nzni rajta, a vgtelen tvolba vsz. Ez a lts pedig nem elssorban optikai, hanem lelki, szellemi erej. Ahogyan Teiresziasz, a vak js tisztnltsa is ppen a nem ltk rzkeny blcsessgbl fakad. S br a vak sz homlyos gyant vet, mgis eme kdbe vesz sejtelem az, mely ha gytrelmeken, leteken s hallokon t vezeti Oidipuszt a kmletlen felismershez. A felismershez, mely mst nem knlhat neki, mint a knnyebb t vlasztsa esetn a hallt, vagy a mg nehezebbet, a vilgtalansg nyomort, mely az rk sttsgben lehetsget teremt nem csak a vezeklsre, de a szellemi, lelki megvilgosodsra is. Ezzel az eslyadssal pedig Szophoklsz s Bres is flmenti Oidipuszt bnei all. Flmenti, mert gyarl, s mert br az istenek s klnsen Apoll, arcn furcsa fintorral kegyetlen trft z vele, mgis kpes megmaradni embernek az tkok, tkozott jslatok s az ezerszer eltkozott sors csapsai alatt is. Nem tletet mond, hanem hagyja, hogy mindenki megtanuljon ltni a vakok tisztnltsval – befel. S hagyja, hogy mindenki nmaga mondja ki elmarasztal vagy ppen felment tlett nmaga felett, miutn kpes volt – akr resen sttl szemgdrrel is – szembe nzni tetteivel vgyival, szerencsjvel s szerencstlensgvel. Mert ezen az ton, gy vagy gy, futva vagy botorklva, a ltk magabiztossgval vagy az rk sttsgbe zrtak tapogatz bizonytalansgval, de vgig kell menni.

Mert ott van az az tkozott szpen velt ezst nyel fehr bot, ott van Teiresziasz kezben, s ott is marad az tkozott jslatnl is fenyegetbb felkiltjelknt a sznpadon, hogy az immr nkezvel megvaktott, gytrelmei kzt is megvilgosodott Oidipusz – mint az Olympiban futk egymstl a staftabotot – tvegye, s induljon tovbb, azzal tapogatva ki maga eltt az rk sttsg fel vezet utat.

A rendezi akarat s elkpzels mit sem rne, ha nem tallna olyan jtszkat, akik gondolatait kpesek formba nteni. A szereposzts – s ez most marknsan bebizonyosodik – a munkafolyamat egyik legmeghatrozbb rsze. Grg Lszlt az utbbi idben megtalljk a tpeld, nmarcangol figurk, melyeket lthat gonddal fejt meg, s melyek rszv vlnak. Vagy mg inkbb vlik azok rszv. Oidipuszknt olyan lelki mlysgeket kpes fltrni, melyek messze feledtetik a szophoklszi, szinte krimiszer meseszvs izgalmt s valban a rendezi akarattal egyez bels tusakodsra irnytjk a figyelmet. Pap Vernl izgalmasabb Iokasztt taln tallni sem lehet. Alaktsa nagyon pontos, kidolgozott s sznes. Mozdulatai, jelenlte mgtt ott van mindaz a tudott s nem tudott mlt s valsg, mellyel szembe kne nznie, mg akkor is, ha ezt a hirtelen rzdul terhet Iokaszt nem viselheti el. Csendes Lszl Teiresziszn ltszik, hogy a mvsz magnak rzi s tudja a vak js alakjt. Kren szerepben Gl Kristf mg keresi a helyt, de mr lthat, hogy az eladsok sorn megleli azt. Mszros Mt, mint karvezet kpes a szerep jelentsgnl fontosabb rszv vlni az eladsnak, lthatan eleget tve a rendezi akaratnak. Fehr Istvn hrnke, illetve Balogh Andrs psztora bizonytja, hogy mindketten remek karaktersznszek, nhny mondatos szerepben is kpesek jellemet, sorsokat megmutatni. Az elads egyik csodjt jelenti a thbaiak kara, mely remek rendezi lelemnnyel csupn ngy fs, mgis tfog s fellel, mert jelen van benne a n (Nagy Adrienn), a meglett frfi (Horvth Ferenc), a fiatalember (Lisztczki Pter) s a gyermek (Pintr Kristf) is. ppen ez a ltszm s megoszts teszi lehetv, hogy ne csak egysk tmegknt, de egynisgekknt legyenek jelen a jtkban, mg rnyaltabb, izgalmasabb tve a tragdit. Kln kiemelend rendezi tlet s bravr, a tncosok (Gantner Istvn s Zambrzycki dm) megjelentse, akik ebbe a statikussgra tlt mbe nem csak a mozgalmassgot csempszik be Domjn Eszter koreogrfija szerint, de kpesek a mozdulatok nyelvre lefordtani a lelki vvdsok szban megfogalmazhatatlan knjait is. Az sszkpet, ltvnyt, ruhkat s a dszletet jegyz Bnki Rza s . Kiss Piroska is remekl kapcsoldott a rendez lmaihoz, jl mkd, ppen nehzsgvel s esetlegessgvel a meglmodott cl fel hat trbe helyezve a trtnetet, a korra utal, mgis azt a konkrt helytl elemel ruhkba ltztetve a szereplket.

A jg pedig ott marad a tragdia sznpadn. Ott olvadozik tovbb, tkrpocsolyt teremtve, hogy benne vaksttben is visszatetsszenek letnk sorsforduli, ernyeink s termszetesen hibink is mindaddig, mg ltnk rezg fellet tkrt vgleg el nem prologtatja a ltkat fnyvel, a vilgtalanokat melegvel terelget, tpll, fagyott lelkeinket engesztel Nap.

     
Partnereink
     

Babszem Jank
Gyermeksznhz
.
     

Pdium Tnc- s Balettiskola
.
     
Kapcsolat
     
Sznhzi napl
     
rsok a tncrl
     
egyszervolt...
     
Ltogatk
Induls: 2004-05-28
     
Belp
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt