FOTODA.HU
Hírfolyam
     
Gárdonyi.Színház
     
Agria Nyár
     
Harlekin.Bábszínház
     
______
Békéscsabai
Napsugár Bábszínház
     

Egri amatőr társulatok
.
     
.

 Kedves Látogató!

Az oldalakon található fotók, cikkek és hírek a

FOTODA.HU

szellemi termékei.

 Ha saját cikkéhez felhasználná az itt található írásokat vagy azok részleteit, esetleg honlapját színesítené a galériákban fellelt fotókkal, kérem keressen meg kapcsolat \ elérhetőségek, bizonyára együtt tudunk működni.

Köszönöm, hogy Ön is tiszteletben tartja a szerzői jogokat.

Gál Gábor   

     
KULISSZA
KULISSZA : Görög László Oidipusz király szerepében
Megpróbálják fölfejteni a dráma minden szálát...

Görög László Oidipusz király szerepében
Megpróbálják fölfejteni a dráma minden szálát...

Ebner  2004.11.23. 00:31


Görög Lászlóval az egri rendezései alkalmával Béres Attila immár harmadszor dolgozik együtt, és ez idő alatt úgy ismerte meg, aki ilyen társa lehet a munkafolyamatban. S valóban, most a munka során, ahogyan a színész arcába néz, önmagát látja viszont, ahogy hallgatja az elhangzott mondatokat, a saját hangját, gondolatait hallja vissza.
Görög László éppen ezekkel a gondolatokkal és mondatokkal küzd. Szerinte Oidipusz szerepének nem is az a nehézsége, hogy azt a belső harcot, megtisztulási, bűnhődési folyamatot jól ábrázolja a színész, hanem az, hogy a szophoklészi Babits fordította sorok természetesen, nem erőltetve hangozzanak el. Véleménye szerint ezek olyan szavak, olyan gondolatok, melyeknél nem engedhető meg, hogy csak úgy kiszaladjanak a színész száján. Fontosak, döntőek, nem csak a darab, nem csak a dráma, hanem az általános emberi sorsok szempontjából is.


Görög úgy gondolja, hogy az ember életében is vannak tragikus, megoldhatatlannak látszó élethelyzetek, amiket mindenképpen követnie kell egyfajta megtisztulásnak, egyfajta bűnhődésnek is. Ám az egyéni sors nem szolgálhat alapul a szerep megformálásához. Oidipusz ennek a megtisztulási, bűnhődési folyamatnak egy hatványozottan nehezebb, kiélezettebb útját járja végig. A legmagasabb szinttől a legmélyebb bugyrokig bejárja a saját és az emberi sors lajtorjáját. Képes az igazán el nem követett bűnért is ember módra bűnhődni. Az ókori görög szerző pedig pontosan, sallangok nélkül rajzolja meg ezt az utat, melyről letérni nem szabad. Itt minden sornak, minden szónak jelentősége van. Ezért az eddigi próbák jó része azzal telt, hogy a rendező és a színészek megpróbálták fölfejteni a dráma minden szálát. Ez pedig a munkafolyamatnak a legizgalmasabb és legfontosabb része, melyet nem szabad kihagyni és nem lehet megúszni sem. Anélkül lehetetlen hozzáfogni az alkotáshoz, hogy ne ismerné a színész pontosan a figurát, jellemét, sorsát, helyét a cselekményben, azt, hogy a mondatok miért éppen ott és éppen úgy hangoznak el. Hozzáteszi, hogy bár a színész átlátja az egész történetet, ismeri a sorsokat, de az elhangzó szavak mögött ennek a tudásnak nem szabad érződnie, mert akkor igaztalanok, el nem hihetőek lesznek a mondatok. Szophoklésznél minden sornak jelentősége van, nem csak a szavaknak, de a hangsúlyoknak is meg kell találniuk a pontos helyüket!
Ez az állítás igaznak tűnik, hisz a beszélgetés alatt a színész és a rendező a dráma, Oidipusz és a pásztor dialógusának egyetlen mondatáról kezd el vitatkozni. Melyik szóra is kell a hangsúlyt tenni, hiszen az egyik esetben elriasztja a pásztor Oidipuszt, a másik esetben viszont nem, s a cselekmény szempontjából melyik megoldás a megfelelőbb, melyik teszi logikussá a további tetteket.

     
Partnereink
     

Babszem Jankó
Gyermekszínház
.
     

Pódium Tánc- és Balettiskola
.
     
Kapcsolat
     
Színházi napló
     
Írások a táncról
     
egyszervolt...
     
Látogatók
Indulás: 2004-05-28
     
Belépő
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót