| KULISSZA : PÁL UTCAI FIÚK Nemes-Takách Kata: Kellenek a színpadon a varázslatok |
PÁL UTCAI FIÚK Nemes-Takách Kata: Kellenek a színpadon a varázslatok
Jónás Péter 2006.01.05. 00:16
Ritkán hallunk azokról a fontos „háttéremberekről”, akik nélkül nem működhetne egyetlen színházi előadás sem. Nemes-Takách Kata díszlet- és jelmeztervezőt kértem meg, hogy meséljen magáról, a szakmájáról.
Apukám festő, én már az oviban is szépen rajzoltam. Pesten textil szakra jártam szakközépiskolába. Közben balettoztam, színészkedtem, szinkronizáltam. Tavaly tavasszal végeztem a színi látványtervező szakán. Harmadéves voltam, amikor a tanszékvezetőm időhiány miatt maga helyett engem ajánlott a Nyafogók díszletére Egerben. Görög Lászlóval nagy egymásra találás volt ez a darab, szerettem, jól is sikerült. Ebben a szakmában elindulni nehéz, nekem nagy szerencsém volt.
A Nyafogók után jött A Félőlény, majd a Micimackó, illetve legutóbb a 3:1 jelmezei. Közben terveztem Nyíregyházán is, most pedig A Pál utcai fiúkkal párhuzamosan, ami Göröggel már a harmadik közös munkánk, Szolnokon is dolgozom egy darab díszletén. Kicsit zűrös az életem, két hónap alatt nyolc helyen lakom, egyfolytában utazom, de imádom csinálni. A rendezői színházban hiszek. Legyen készen az olvasópróba előtt fejben a 80 %, akkor jó lesz a darab. Ezt az előkészítést szeretem. Már a darab olvasásakor is látok egy teret, alakokat. Aztán a rendezővel beszélgetve kitaláljuk, mit, hogyan és miért akarunk elmesélni. Ezután anyagot gyűjtök, képeket, ruhákat a korról. Aztán rajzolok, tervezek, makettet építek. Majd jön az igazgató, hogy nincs ennyi pénz, húzni kell. Végül az elfogadott rajzokkal, makettel, ruhaanyagokkal elmegyek a műszaki vezetőhöz, műhelybe, varrodába, és ők elkezdik megcsinálni, amit megálmodtam. Ezután persze rendszeresen ellenőrzöm a kivitelezést és ülök a próbákon a bemutatóig, nézem, mi hogy működik, min kell változtatni. Sokszor nem értik mások, hogy miért képes egy nem odaillő sál lerombolni egy egész figurát, de hát én látom! (Nevet.) A Pál utcai fiúknál korban maradnak a jelmezek. A színek szimbolikusak, a vörösingesek mind őszies, „földszínű” tónusúak például. Egy jó jelmez mesél: Geréb áruló voltát annak is el kell mondania, ahogy fel van öltözve. A díszlet mozog, „maguktól” történnek a színváltások. Nem szeretek díszítőt látni egy előadásban, az olyan illúzióromboló. Ha azt akarjuk, hogy a néző sírjon, nevessen, akkor kellenek a színpadon a varázslatok.
| |