| KRITIKUS : Csuromvizes fehérnemű és tetkó a mellen |
Csuromvizes fehérnemű és tetkó a mellen
Dános László 2005.10.31. 17:50
Két nagyszínpadi bemutatóval indította 2005–2006-os évadát az egri Gárdonyi Géza Színház. Az első Ábrahám Pál operettje, a 3:1 a szerelem javára, két „csuromvizes” felvonásban, Anger Zsolt rendezésében, míg a másik Tennessee Williams drámája, A tetovált rózsa, melyet Szegvári Menyhért állított színpadra.
A két előadás már sejtetni engedi, hogy az elmúlt színházi évad sokat vitatott repertoárjához képest elmozdulás lesz az idén a népszerűbb, emészthetőbb, közönségcsalogatóbb előadások irányába. Természetesen nem szabad elfelejteni, hogy választási, igazgatóválasztási év elé nézünk, ami kevésszer szokott a kísérletezés időszaka lenni.
Bárhogyan is lesz azonban, elsődleges szempont – a műsortervet lapozgatva – a művészi színvonal megtartása mellett a közönség szórakoztatása marad az elsőrangú cél színházunkban. Ez természetesen nem valósulhat meg társulatépítés nélkül. Ez az évek alatt elvégzett munka pedig mostanra láthatóan meghozta gyümölcsét. Olyan társulat van a városban, mely jól használható, kevés szereposztási gondot és kényszert erőltet a színházvezetésre. A két előadás egymás melletti születése is ezt bizonyítja.
Az első bemutató mindjárt példa arra, hogy a
közönség kiszolgálása fontos és szem előtt tartandó, hisz egy hiányolt műfajjal
ad találkát, mégpedig az operettel. Hol lehetne, kéne egy ilyen darabot – mely
egy hajdani olimpiai aranyérmes vízilabda válogatott kapcsán született –
bemutatni, ha nem Egerben, a póló örökös fővárosában! Anger Zsolt, a rendező
persze nem hagyhatta, hogy avíttas legyen az előadás, ezért az 1936-oshoz képest
erősen megújította a szöveget, ami nem vált hátrányára az előadásnak. Maga
az Ábrahám Pál-mű nem hoz sok újat a műfaji dramaturgiában, de témaválasztása,
ötletessége, fordulatossága magával ragadó. Már a szituáció, a vízilabda csapat
és a lánygimnáziumi osztály összetalálkozása is előrevetíti a sok érdekes és
nevettető kapcsolat, helyzet létrejöttét. A maira átformált szöveg pedig
telis-tele van jól előkészített és jól csattanó poénokkal. Nem csoda, hogy nem
csak az úszódresszek, de a nézők soraiban a fehérneműk sem maradnak szárazon. A
zene pedig, mely operetti alapokra és dzsesszes elemekre egyaránt épít
egyszerűen remek. Jó fölfedezni olyan slágereket, melyeket azok is tudnak és
fütyülnek, akik sohasem találkoztak ezzel a darabbal. Minden adott hát, hogy
remekül szórakozzunk, mert a színészek is láthatóan szórakoztatni akarják a
nagyérdeműt. Szomorú és bosszantó azonban, hogy mindezt a túlságosan olcsó
díszlet elrontja, és ez a szegényesség bizony keserű szájízt hagy a nézőben
bármilyen édes nevetésre sarkallták is a jelenetek, bármennyire is élvezte a
muzsikát. Persze a pénzhiány, a nehéz gazdasági körülmények sok mindent
megmagyaráznak, de ez a jegyet váltó, önfeledten szórakozni kívánó nézőt kevéssé
érdekli. Sőt a színésznek sem az lenne az elsőrendű feladata, hogy megküzdjön a
körülményekkel, a papírmasé díszletelemek esetlegességével. Ezzel együtt, vagy
ennek ellenére tele van az előadás remek alakításokkal, melyeknek örömmel tapsol
a nagyérdemű.
***
Tennessee Williams nem nevettetni akar.
Gyarló mivoltunkat nem tréfás szituációkban, hanem testszagú, lehelletmeleg
közelségben akarja megmutatni A tetovált rózsában. Szegvári Menyhért és a
díszlettervező Csík György olyan térbe helyezi a történetet, mely átlátható,
titkoknak vajmi kevés esélyt enged. Mármint azoknak a titkoknak, melyek életünk
látható részét képezik, amiről a szomszéd, meg az utca túloldalán álló ház
manzárdszobájában lakó tudhat. Mert az igazi titkok belül, a lélek legrejtettebb
zugaiban vannak, onnan kibányászni őket nem kis feladat. Erre a felfedezőútra
hív a rendező és színészei, mely talán magyarázatot nem ad arra a viselkedésre,
mellyel érzelmeinket elzárjuk mások, sőt még önmagunk elől is. Mégis izgalmas
kalandot, egyfajta lelki ásatást ígér. Mert isteníthetjük párunkat, szemet
hunyhatunk hibái fölött, sőt meg is bocsáthatunk neki, de mindenkinek az
életében eljön az a pillanat, amikor kénytelen szembenézni a valósággal, a társ
valódi énjével. Ez a szembenézés pedig megrázó, megalázó, gyötrő és megsemmisítő
lehet. Annál inkább az, minél inkább elhitettük magunkkal, hogy az az ember,
akit örök társunkká választottunk tökéletes, csak értünk és nekünk él, csak mi
vagyunk számára fontosak. Mert bizony legtöbbünk élete tele van más fontos, vagy
nem fontos, de létező olyan ösvényekkel, mellékutakkal, melyeket csámpásan bár,
de végigjárunk, azért, hogy visszataláljunk a főcsapásra, vagy éppen azért, hogy
ráleljünk egy másik útra, mely talán nem zsákutcába torkollik, mint az előző. Ha
ez az útkeresés ráadásul teli van babonasággal, vakbuzgósággal, ármánnyal,
hittel és hitetlenséggel a mindennapok amúgy sem elhanyagolható gondjain kívül,
akkor végképp kilátástalan és végletes helyzetbe sodródhatunk. Végzetünk, mint
egy tetoválás örökkön bőrünkbe, lelkünkbe égettetett. Nincs menekvés. Önmagunk
és önámításunk elől sem. Hogy Williams és Szegvári erről beszél-e, az
kérdés, mert azok az átlátható falak, azok az áttörhetetlen gondolatok
mindenkinek másról beszélnek, de beszélnek hozzánk, mindenkihez, akik saját
életüket látják viszont ebben az olasz-amerikai különleges közegben, mely
annyira hasonlít erre az általunk is jól ismert közép-kelet-európai világra és
szellemre. Szegvári jó csapatot, remek egyéniségeket gyűjtött maga köré.
Kátai László olyan zenét szerzett, mely ezt a kettősséget az olasz-amerikaiságot
kiválóan tükrözi, a két kultúra kényszerű találkozásából sarjadzik. Csík György
pedig mindent érez, amit a rendező mondani akar, így a díszlet és a jelmezek
szervesülnek az előadással. A színészek pedig képesek végigmenni a rendező
szabta úton, sőt láthatóan inspirálják egymást is a színen. Murányi Tünde
Serafina della Rose-ja sokszínű és megrázó, a lányát alkító Mészáros Sára pedig
egyszerűen magával ragadó, sodró lendületű az előadásban. Kaszás Gergő Alvaró
bőrében kicsit talán sokat él a jól ismert „kaszásgergős” eszközökkel, melyek,
néha modorossá teszik alakítását, de ez ebben az esetben belefér a figurába.
Kiemelkedő pillanatokat jelent dramaturgiailag is, de színpadi jelenlétben is
Venczel Valentin a boszorkány szerepében. Az első döbbenet után a néző már nem
látja, hogy ez a nő egy férfi, hanem csak azt érzi, micsoda súlya van
megjelenésének, elsuttogott, -dörmögött szavainak. Ha ez az út, melyen a színház
ebben az évadban elindul, s ez az, melyen végig is tud menni, akkor Egerben nem
csak színház, de azt szerető, színházhívő közönség is lesz nemsokára.
| |