| KRITIKUS : Egy gyban a szorongssal - Film-sznhz a stdiban: Nyafogk |
Egy gyban a szorongssal - Film-sznhz a stdiban: Nyafogk
Ebner (Egres) Bla 2004.06.06. 18:33
Steven Berkoff kegyetlen s aljas. Grg Lszl kvl-bell ismeri Berkoffot: Grg Lszl kegyetlen s aljas. k ketten, az angol Berkoff s a magyar Grg most Egerben egymsra talltak, s elvrjk tlnk, nzktl, hogy magunk mg nzznk. Merjk megnzni azokat az nmagunk mgtt hagyott koloncokat, melyeket letnk minden percben igyeksznk lerzni a nyakunkbl. Ezek a nyls, ragads valamik azonban nem szakadnak le rlunk, st egyfajta szimbizisban lnk velk, mint affle erdei fk, melyeken btran, hivalkodan teremnek, tereblyesednek illatos, gusztusos gombafajok, melyek gyakorta meg is lik, sztporlasztjk letet ad trzsket. Az, hogy ezek a gombk mrgezek is lehetnek, csak jabb dimenzit adnak ennek a knyszer egyttlsnek.
Venczel Valentin s Safranek Kroly a darab utols jelenetben
Ht hogyne nyafognnk, mikor agyunkat thatolhatatlanul szvi t szorongsaink linjainak srre csomzott hlja, mely lehetetlenn teszi, hogy az ember alapvet ltelemeiben otthon rezze magt. Lteznk ht kt terleten, a hl eltt, a felsznen, szpen felltztetve testnket, lelknket, s a hl mgtt megbjva, prn, egszen aprra sszegmblydve, magzat-mdra ringatzva, felntt-mdra reszketve, riadt tekintetnket is elfedve kezeinkkel, nehogy vletlenl belenzznk a hl rsein esetleg tszreml valsg fnybe. Mert ez a valsg rmiszt, nem csak a trgyi krnyezet ridegsge, befolysolhatatlansga, de elssorban a tbbiek, a tbbi ltez, a tbbi ember, llek-rettenete. Hajlamosak vagyunk ugyanis azt gondolni, hogy msokat hidegen hagynak azok a dolgok, amik minket olyannyira nyomasztanak. Pedig, ha bels nyomorsgunk sszefond indit meg mernnk prblni egyszer is sztfeszteni, vagy machett ragadva tg rst vgni rajta, bizony meglepdnnk, hogy sajt szerencstlensgnk semmivel sem magasabb rend, mint msok, semmivel sem nagyobb, mint mellettnk a piszorban ppen megknnyebbl, vagy az, akivel egy gyban tltnk nhny rt, egy-egy egsz jszakt, egy letet. Magunktl azonban nem feszegetnk semmifle rseket, plne nem ragadunk les s slyos pengt, hogy ttrjnk, vagy legalbbis tlssunk a krnk szvdtt hln.
Aztn jn kt kegyetlen s aljas ember, a Berkoff s a Grg, kezkben ott forog a macheta, s – egy estre legalbb – kiszabadtanak knyelmes szorongsaink rejtekbl. Jl teszik, gondolhatnnk els felindulsunkban. Aztn r kell jnni, hogy mr annyira megszoktuk, ezt a flelmetes dolgok rnykban meghzd ltet, hogy nem is akardzik elbjni a homlybl. “n maradok, gy dntttem, j lesz nekem itt!” Mit tehet ht a nz? Nevetni prbl felszabadultan, mintha csak egy harmadik szemly nyomorn mulatna, de ez a nevets torz nyertss, nyekegss, vgs soron nyafogss vlik. Nehz szvbl mulatni nmagunkon, amikor pillanatrl-pillanatra azt rezzk, hogy ezt mr n is megltem, ezt nap-nap utn lem, ez tulajdonkppen az n letem!
De honnan ismer engem ez az aljas Berkoff s honnan ez a msik aljas, ez a Grg?
Ismernek, mert volt btorsguk megismerni nmagukat, s br elmondjk, megmutatjk, amit mi nem mernk, de szorongsaik hlja azrt ket sem engedi. Sorsuk, hogy legalbb msoknak flvillantsanak valamit az igazsg vakt fnybl, mikzben k is ott lteznek szorongsaik linhlja mgtt egy olyan tudssal megverve, mely mg nehezebb teszi az rnylt elviselhetsgt.
A remekl megrt darabot a rendez Grg Lszl annyira kiismerte, hogy szmra nem jelenthetett mr megoldhatatlan feladatot, hogy egyrtelmen elvlassza a dialgusokat, a darab nagy rszt kitev bels monolgoktl. Ettl rdekes, izgalmas s megrz az elads, mert oly nyltan lltja egyms mell a kls vilgot s az elhangz szavakkal teljesen ellenttes bels gondolatokat, hogy hatatlanul ismer ki-ki magra, sajt ltnek pillanataira, amikor egszen mst tesz s mond, mint amit ppen gondol.
A rendez nem csak szellemben prbl hozznni Berkoffhoz, de ltvnyvilgban is egszen jszert fogalmaz meg. Nem is sznhzba, inkbb valami moziba, egy mozi kamaratermbe lteti a nzt, ahol a nagyfilm eltt – ahogy az kell – reklmok, filmelzetesek futnak, s a jtk is fcmmel kezddik, s a vettvszon gyakorlatilag az egsz elads alatt megmarad, hisz annak trbeli, elre-htramozgatsa az egyetlen, mely dszletl szolgl a jtszknak. Egy keskeny, mgis biztos mezsgyn jr Grg, a film s a sznhz kzti hatrvonalon. Rendezsben is filmszeren vgja s illeszti ssze a jeleneteket. A pomps alaptlet megvalstsban remek partnerre tallt Nemes Takch Kata szemlyben, aki a dszletet s a ruhkat is jegyzi. s nincs sznhz s film sem sznszek nlkl, hisz k jelentik meg mindazt, amit a rendez elkpzelt, s termszetesen k llnak az elads vgn leperg stblista ln is. Bizonyosan van egyfajta sorrend, melyet fl lehet s kell lltani, ez esetben mgsem knny ezt megtenni. Ahny jtsz, annyi sors, annyi tragdia, annyi nyafogs s annyi szintesg. Ebben a darabban s eladsban nem lehet elbjni. A sznsz knytelen megmutatkozni prn, vdtelenl. Ha nem gy tesz, semmit sem rt az addigi rengeteg munka, semmit sem rnek a mgoly jl megrt, megrendezett mondatok, jelenetek. Teljes emberi, sznszi mivoltukat fl kell vllalniuk a szereplknek.
Meszlry Juditot nagyon rgen, a sznhzi hskorban lthattuk utoljra Egerben, mostani visszatrse azonban elhomlyost minden emlket. Helyenknt elnagyoltan karikroz regasszony-formlsa mgtt nagyon mly, megindt rzelmek ltszanak. Plfi Zoltntl ennyire t- s meglt alaktst, utoljra taln a Szll a kakukk indinjaknt lthattunk. Sikerlt megismernie s megismertetnie George-nak, a nagykereskednek figurjt, annak magabiztossg mg rejtett kisebbrendsgi rzsvel, impotencijval, “csakazrtis-grcsvel” egytt. Ndasy Erika Donnja remek alakts. A darabot olvasva azt hinn az ember, hogy mr megfogott, megcsinlt szerepekbl ptkezve is ltre tudja hozni a figurt, de Ndasy nem az a fajta sznszn, aki a knnyebb utat vlasztja. j s egszen ms szempontok alapjn ptkezik, roppant mlyen li meg az asszony tragdijt. Venczel Valentinnak nem ez az els ilyen szerepe, melyben meleg figurt alakt, teszi ezt azonban finom eszkzkkel, mgis marknsan, mely egy ilyen knyes helyzetben klnsen nehz. Nem bntva sem hetero-, sem homo-, sem biszexulis rzelmeket, egyszeren megmutatva egy lethelyzetet, egy frfit, aki vgl is vllalja sajt szexualitst, mg ha az let ms terletein sem szabadulhat szorongsai hljbl. Safranek Kroly mr eddig is bizonytotta, hogy fantasztikus komikusi vnval ldatott meg, br gyakran lthattuk ugyanazt a Safraneket klnbz produkcikban. A Nyafogkban azonban kpes szaktani a jl bevlt sablonokkal, st olyan megjulst produkl, ami ritkn rhet tetten. Valban viszi az eladst, minden nyafogsnak okt adja, benne lthatjuk nmagunkat, sajt szerencstlensgnket, kiltsainkat s kiltstalansgainkat.
Aztn lassan lepereg a film, a vge fcm alatt a Guns'n Roses lenyomja a Szimptia az rdggelt, mg a homlyos tekintetek eltt lefut az sszes nv, akinek a produkci ltrehozshoz brmi kze volt. A nz agyban pedig sszemosdnak a sorok s a nevek. Ahogy a moziban, itt is vgig kell vrni az utols kszn szavakat is, st, j lenne mg maradni, mert hazamenni nem akardzik. J lenne nem visszahzni magunk kr azt a sr linhlt, tbbet sohasem lehunyni szemnket az igazsgsugrok eltt, mindrkre elkerlni azt a rideg, de rnyas-stt teret, melyben ljk letnket. Tudjuk azonban, hogy otthon le kell fekdni az gyba, egy nvel, egy frfival, vagy egyedl, teljesen mindegy, mert aki bizton ott lesz a takar alatt, s jeges lbt odanyomja a minkhez, az lland trsunk, aki sohasem hagy el bennnket, s mindenek eltt s mindenek fltt szmthatunk r. Ez a velnk egytt l trs pedig nem ms, mint az a SZORONGS nev.
| |